Umění provokovat

Čeká nás nejrychlejší růst ekonomiky v historii, prohlásil člen bankovní rady ČNB Aleš Michl. Zdánlivě paradoxní výrok má dvojí kouzlo. Zaprvé, ve faktické rovině se skutečně může naplnit. Ve srovnání s loňskou bídou se rekordy dělají snadno. Půvab výroku ovšem vidím jinde. Mluvit o rekordním růstu v době nouzového stavu, lockdownu, a navíc v den, kdy byl registrován rekordní počet nakažených, je skutečně originální. S takovou tezí prostě musíte zaujmout pozornost. Michl umí být poutavý svými neotřelými, někdy až ztřeštěnými hláškami. Což mu mimo jiné vyneslo pozici poradce Andreje Babiše i člena bankovní rady.

Podobný cit pro dobře načasované provokativní výroky má třeba Tomáš Sedláček, nejčtenější český ekonom a vítaný host kdejaké besedy, Greta Thunberg s klimatem (a aktuálně i bojem proti nakupování oblečení) nebo vědec Jaroslav Flégr se svou covidovou apokalypsou. Ani jeden by nebyl tak známý, kdyby jeho komunikace nevybočovala. Kdyby podle Gaussova rozdělení spadala do onoho tlustého pásma „normálnosti“. Jejich komunikace se však řadí do uzoučkého proužku nalevo či napravo oné křivky. Což přináší plusy i mínusy.

Pozitivní pro ně je, že jim ostatní naslouchají. Vybočující názor získává pro sebe prostor. Logicky, koho by zajímal nějaký běžný, otřepaný názor. Lidé s extrémními názory mohou stanovit agendu, určovat trend, získat moc, což může být slastné. V byznysu je originální komunikace cestou k úspěchu. Byl snad iPhone první chytrý telefon?

Negativem může být – řečeno paralelou z přírody -, že jedinec mimo stádo láká pozornost predátorů. V lidském světě například hejtrů na sociálních sítích. Unést takovou zátěž vyžaduje jisté psychické předpoklady, ne každý je má. Ovšem, názory kolika švédských adolescentů znáte? -lib-

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email