Rady nad zlato pro každého (nejen PíáRistu)

Sedíte před blikajícím kurzorem a nevíte, jak začít. Já to znám. Pamatuju si dobře, když jsem v jednom z největších českých deníků seděla každé odpoledne mnoho let před blikajícím kurzorem a prázdnou wordovou stránkou s pocitem, že za několik hodin z ní musí být článek pro zhruba 200 tisíc čtenářů. A pamatuju si velmi dobře na radu mého tehdejšího kolegy, zkušeného novinářského pardála, který mi řekl: „Prostě začni.“ Byla to rada nad zlato. A tak jsme se rozhodli, že i my vám pro letošní rok pomůžeme několika radami pro všechny PRisty, pro každého manažera komunikace, každého PR specialistu, PR account managera, PR account executive a všechny ostatní, jejichž prací je skvělé řemeslo komunikace.

1. Pište. Pište častěji. Pište pořád.

Nejdůležitější rada pro psaní čehokoliv je „začněte“. Napište první větu, i když vám přijde špatná. Napište ji. A pak druhou a třetí. Možná, že zrovna teď nemáte ta správná slova, ale to nevadí. Napište je, později je zdokonalíte. Vezměte psaní jako výzvu, zdokonalujte se. Pište tiskové zprávy, newslettery, zápisy, emaily nebo třeba blog. Získáte grif a lehkou ruku. Tam, kde je to třeba, piště korektně a formálně, ale nezapomeňte do svých textů vložit vždy něco osobního. Pokud posíláte tiskovou zprávu, oslovte novináře křestním jménem a připomeňte mu odkud se znáte (to, že si ho pamatujete z vánočního večírku, protože vypil 15 piv a pak vám předváděl zvířecí filmové postavy, vynechte), pokud píšete pozvánku na tiskovou konferenci, buďte vždy adresní, zapomeňte na hromadné emaily a napište novinářům, že je čeká dobré jídlo, zajímavé statistiky, překvapení a že se na ně těšíte. Své příjemce, pokud to lze, oslovujte jménem, a to i pokud vykáte. Zapomeňte na „hezký den“, ale přání na závěr nevynechte. Popřát můžete cokoliv originálnějšího a osobnějšího než „hezký den“. Zkuste popřát například klidný den/týden, příjemný start do nového dne, klidný konec týdne či hezky strávený víkend. Jsou to drobnosti, na kterých stojí vztahy.  

2. Využijte aplikace.

Technologie a aplikace vám ulehčí práci a vytvoříte s jejich pomocí efektní materiály, videa, texty či fotky. Inspirujte se, utřiďte si myšlenky, vytvářejte grafiku a využijte moderní technologie. Na snadná, ale originální videa vyzkoušejte třeba www.animoto.com, pokud potřebujte ještě něco kreativnějšího vyzkoušejte videodeník https://1se.co/. Vytvářejte profesionální grafiku v programu Canva. Vytvoříte v něm pozvánku, bulletin, organigram, příspěvek na sociální sítě, animaci, report, prezentaci, časopis nebo třeba obálku knihy. Na organizaci a sdílení úkolů využijte Trello nebo skvělou aplikaci https://www.notion.so/. Pokud jde o psaní, zkuste místo aplikace knihu, Knihu divů. „Bibli pro začínající i pokročilé autory“ napsal Jeffrey Scott VanderMeer a naučí vás spoustu technik, které vás inspirují a využijete je ke svému každodennímu psaní.

3. Připravte své kolegy na online rozhovory.

Živé vstupy z obýváku či ložnice budou nutným trendem letošního roku, buďte připraveni, nachystejte si strategii a vzdělejte kolegy. Vibrátor v knihovně za zády vašeho šéfa se sice může stát virálním videem, ale dobře zvažte, jestli je to to, co od rozhovoru v televizi očekáváte. Naučte se (nebo své šéfy) základní pravidla: 1. Mluvit pomalu je to nejlepší, co můžete udělat. 2. Pokud neznáte odpověď, přiznejte to. Ne opravdu nevymýšlejte žádné jiné varianty, přiznejte to. 3. Mluvte lidsky, nemusíte mluvit přece spisovnou češtinou ani používat přechodníky (kde je navíc téměř 100% riziko omylu), mluvte samozřejmě slušně, ale lidsky. 4. Připravte se předem, zjistěte si otázky, několik si nahlas rozhovor vyzkoušejte nanečisto, budete klidnější.

4. Čtěte. Nahlas.

Čtěte noviny, naučte se rozeznávat autorský styl, všímejte si, jak kdo píše. Pomůže vám to poznat, co který novinář potřebuje a chce a budete vědět, co přesně komu nabídnout. Brzy poznáte, na koho se kterým sdělením cílit a kde to nemá zrovna smysl. Čtěte všechno, co se týká vašeho oboru, porovnávejte, sami si ujasněte, co se vám líbí a co ne, inspirujte se. Čtěte všechno, co napíšete vy sami. Čtěte nahlas. Dřív, než pošlete tiskovou zprávu, post na facebook nebo motivační interní newsletter, přečtěte si ho nahlas. S patřičnou intonací. Na rozdíl od tichého čtení si snadno všimne neobratných vět, opakujících se slov a kostrbatých slovních spojení.

5. Rozumějte minulosti, změňte budoucnost.

Udělejte si analýzu, audit, rešerši, srovnání. Nazvěte to, jak chcete, ale udělejte to. Podívejte se na veškerou vaši externí komunikaci. Vyhodnoťte mediální zásah, dosah vašich sociálních sítí, zanalyzujte vaše komunikační kanály. Definujte si jasně své cílové skupiny a přiřaďte k nim persony. Dejte jim jména, věk i místo k bydlení, rozhodněte se, jestli mají rodinu, sepište si, co je zajímá, co jim můžete dát a co od nich naopak chcete získat. Přijde vám zbytečné vymýšlet si imaginární osoby? Věřte, že propracovaná a dobře definovaná persona vám přinese výsledek. Nezapomeňte si nastavit komunikační cíle pro tento rok, buďte konkrétní, ale zůstaňte v realitě, jen tak se vám je podaří naplnit. Najděte si na to letos čas. Zkuste to sami nebo s profesionály, ale jděte do toho.

+

…nezapomeňte na vztahy.

Pořád platí, že dobrý příběh je víc než reklama na první stránce novin. Ne vždycky ale máte příběh k dispozici. Nebo už je váš příběh známý. Musíte proto vsadit na vztahy. Budujte je i v roce 2021. Udržujte staré vztahy, buďte v kontaktu s novináři. Dejte jim dobrý tip, i když se třeba nijak netýká vaší organizace či vašeho tématu. Až budete vy něco potřebovat, uslyší vás. Budujte vztahy nové, sledujte média, čtěte noviny a pokud se vám něco líbí, napište autorovi a pochvalte ho… a začátek nového vztahu je na světě. Udržujte vztahy tam, kde potřebujete. Kamaraďte se, věnujte tomu energii. Pokud píšete emaily, buďte osobní, nezapomínejte na drobné slušnosti, i když nemáte času nazbyt. „Přeju vám klidné zimní dny a příjemný víkend“ je vždycky lepší než „S pozdravem“. -pet-

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email