Je Google z Číny?

Když jsem narazil na zprávu, jak Google účelově vypíná vyhledávání některých mediálních domů v Austrálii, vybavil se mi rozhovor kolegy Miloše Čermáka. Ten před pár lety dostal za úkol udělat rozhovor pro Hospodářské noviny s jakýmsi hlavounem z Google. Moc o tom nevím, Miloš z toho byl tenkrát otrávený a nebavil se. Ostatně, kdo zná Miloše, ví, že se obvykle nebaví, raději si myslí své. Už si ani nevybavím jméno toho manažera, ale byl v globální firmě vysoce postavený a hodně důležitý. Víc než šéfka české pobočky Taťána le Moigne.

Nejlepší pasáž rozhovoru byla, když se Miloš zeptal, proč firma v Česku platí tak malé daně. Manažera to evidentně rozhodilo, asi nečekal, že když mu někde domluví rozhovor, budou se ho ptát na nepříjemné otázky. Byl patrně zvyklý na dotazy typu, jak to děláte, že jste tak dobří. Jeho odpověď vidím dodnes před očima. Byla ve smyslu: my vytváříme pracovní příležitosti, pomáháme byznysu, tak na co ještě daně? Dokonalá logika. Tenkrát mě hned napadlo, že podobně by mohla odpovědět kdejaká firma. Třeba škodovka by mohla říct – naše produkty zkracují vzdálenosti, tak na co daně… Tento bizarní myšlenkový konstrukt však patrně učí jen lidi v Google.

V Austrálii se nyní hraje o to, zda bude Google odvádět více peněz z příjmů za zobrazování cizího obsahu. Firma se neštítí nátlaku na zákonodárce a „na zkoušku“ vypla vyhledávání některých mediálních společností. Dobře ví, že při své síle vzniknou větší škody druhé straně. Boj ve stejném zájmu vede po celém světě, i v Evropě. Jedinečný a úchvatný Google hraje tvrdě. Trochu to připomíná nátlakové metody Číny. Možná nemusí být jeden komunistou, aby se uchýlil k útlaku slabších. Stačí mít moc. Doufám, že se po tomto sloupku ještě zítra připojím ke svému gmailu… -lib-

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email